صفحه اول > اخبار و هشدارها

 

 

حمله شبکه کامپیوترهای خانگی به اینترنت

 

16 ژوئن 2004 – 27 خرداد 1383

 

شرکت Akami – تامین کننده زیرساخت اینترنت – اعلام کرد حمله ای که در ابتدای این هفته باعث از کار افتادن Google ،‌Yahoo و بسیاری از وب سایتهای مشهور دیگر شده بود با استفاده از bot net – یک شبکه بزرگ از کامپیوترهای شخصی که توسط روباتهای نرم افزاری تسخیر شده اند – انجام شده بود.

این حمله که تقریبا باعث عدم دسترسی به سایتهای Apple ، google ، Microsoft و‌Yahoo شده بود ، در واقع سرورهای اصلی DNS ( Domain Name System ) را که در اختیار Akami هستند ، نشانه رفته بود. این سرورها تبدیل و ترجمه آدرس و URL سایتها را به نشانی عددی مورد استفاده در اینترنت به عهده دارند. حمله کنندگان با استفاده از شبکه ای از کامپیوترهای خانگی ، حجم زیادی داده را به این سرورها ارسال کردند و باعث شدند که سرورها نتوانند به پاسخگویی و ترجمه آدرس ها بپردازند.

یکی از مدیران Akami در این باره می گوید :“ حجم داده و ترافیک به قدری بود که نمی توانست از یک یا دو سرور فرستاده شده باشد. ما با کمک شبکه های همکار توانستیم یک شبکه bot را شناسایی کنیم و با از کارانداختن آن ، حملات را متوقف کنیم.“

شبکه های bot مجموعه ای از کامپیوترها هستند که بوسیله یک نرم افزار خاص و به منظور ایجاد شبکه های بزرگ جهت حمله ایجاد می شوند.یک bot  که به عنوان یک برنامه اسب تروا با دسترسی از راه دور نیز شناخته می شود ، کامپیوترهای شخصی قابل نفوذ را می یابد و بر روی آنها قرار می گیرد. سپس در پس زمینه اجرا می شود و به هکر اجازه می دهد تا زمانی که صاحب کامپیوتر به کار خود مشغول است ، دستوراتی را برای سیستم ارسال کند. با این کار کامپیوترها به سیستم هایی تبدیل می شوند که براحتی و از راه دور قابل کنترل هستند. آخرین نسخه از نرم افزار bot به هکرها اجازه می دهد تا اطلاعات را از طریق سرورهای چت و شبکه های p2p  از روی کامپیوترها سرقت کنند. پس از آن می توان از این کامپیوترها جهت آلوده سازی یا حمله استفاده کرد.