صفحه اول > اخبار و هشدارها

 

اصلاح کدامیک ارزانتر است؟ ویندوز یا لینوکس؟

 

20 مه 2005 - 30 اردیبهشت 1384

مایکروسافت مدعی شده است که رفع مشکلات ویندوز و اصلاح آن ارزانتر از پوشش حفره های رقبای سورس آزاد است.

در مطالعه ای که با بودجه ای از طرف مایکروسافت تو سط شریک تجاریش یعنی Wipro ‌انجام شده است، به طور خاص به مواردی اشاره شده که کاربر با استفاده از ویندوز هزینه کمتری می پردازد.

این مطالعه که بر روی 90 سازمان انجام شده نشان می دهد که هزینه اصلاح دیتابیس سرور ویندوز نسبت به رقبای سورس آزاد آن 33 درصد کمتر است. همچنین پاسخگویان اعلام کرده اند که به طور متوسط کلاینتهای ویندوزی نیز با 14 درصد هزینه کمتر نسبت به رقبا اصلاح می شوند.

البته این یافته ها مورد انتقادات گوناگونی قرار گرفته و بعضی آنها را غیرواقعی می دانند.

جیمز ترنر، یکی از تحلیلگران امنیتی، معتقد است که این گونه مطالعات نمی تواند به عنوان یک مبنا در دنیای واقعی برای مشخص کردن هزینه اصلاح یا نگهداری نرم افزارها به کار بروند. وی می گوید:“ سازمانها نیازهای گوناگونی دارند.“ وی  بازگشت سرمایه (ROI) و هزینه کامل مالکیت ( TCO) را مبنای بهتری برای راهنمایی می داند.

پاول کانگرو، مدیر راهکارهای Novell در آسیای دور، نیز اشکالات متعددی را به این مطالعه وارد می کند. وی اشاره می کند که این مطالعه در سال گذشته انجام شده و به مشکلاتی اشاره می کند که مدیران شبکه در سال 2003 با‌آنها روبرو بودند درحالی که پس از آن در ابزارهای به روز رسانی لینوکس پیشرفتهای چشمگیری رخ داده است. وی می گوید:“ در آن زمان ما ابزاری مانند Xen نداشتیم. حالا هنگامی که من اصلاحیه ای روی لینوکس نصب می کنم، دیگر نیازی به بالا آوردن مجدد آن نیست.“ در این گزارش اشاره ای به هزینه سرباز بازآغازی سیستم بعد ز نصب اصلاحیه نشده است. کانگرو می گوید:“‌هنگامی که من یک اصلاحیه روی سیستم ویندوزی نصب می کنم باید زمان مناسبی را بیابم  که بتوان سیستم را بازآغازی کرد. این نکته در هیچ کجای گزارش نیامده است.“

اما شان مشیر ، مدیر اجرایی شرکت PatchLink که در زمینه اصلاحیه برنامه ها تخصص دارد، معتقد است که اصلاحیه های مایکروسافت واقعا ارزانتر هستند. وی می گوید:“ بنابر یافته های این شرکت، در هر مشکلی که منجر به تولید اصلاحیه می شود، نصب اصلاحیه های مایکروسافت ارزانتر است. تست کنترل کیفیت اصلاحیه های مایکروسافت و مستند کردن نقاط مثبت و منفی این اصلاحیه ها نیز از رقبای سورس آزاد به ازای هر اتفاق ارزانتر است. این تفاوت از آنجا ناشی می شود که نرم افزار سورس آزاد می تواند تنظیمات و پیکربندی های بسیار بیشتری داشته باشد.“

نتایج این تحقیق به صورت رایگان در سایت مایکروسافت در دسترس است.