صفحه اول > اخبار و هشدارها

 

 

ضدویروس Mac ، گران و بلا استفاده

 

23 ژوئن 2004 – 3 تیر 1383

شرکت Sophos – تولیدکننده ضدویروس – امروز اعلام کرد که یک نسخه جدید و به روز از نرم افزار ضدویروس خود را برای سیستم عامل Mac عرضه کرده است. بنابه گفته این شرکت نسخه عرضه شده کاربری بهتر و ساده تری دارد اما از نظر قیمت باید تعدیل شود تا برای کاربران این سیستم عامل مناسب تر باشد،  سیستم عاملی که تا به حال به شکل جدی درگیر مشکل ویروسهای فراگیر نشده است.

 

فیل وود – مدیر محصولات شرکت Sophos – می گوید :“ علیرغم ذهنیت موجود مبنی بر عدم وجود و گسترش ویروسها در Mac ،‌کاربران این سیستم عامل باید این تهدید را جدی بگیرند.“

 

بنابه گفته Sophos دو مشخصه جدید در این نرم افزار وجود دارد که مدیریت برنامه ضدویروس را در بخشهای تجاری و آموزش – دو حوزه اصلی مورد نظر نرم افزار ضدویروس Mac – تسهیل می کند.این برنامه به کاربران اجازه می دهد تا نرم افزارشان را حتی زمانی که به اینترنت متصل نیستند ، به روزرسانی کنند. همچنین به مدیران سیستم اجازه می دهد تا به صورت متمرکز به روزرسانی دوره ای نرم افزار را مدیریت کنند.

 

رقبای Sophos یعنی Symantec و Network Associates نیز محصولات خود را برای سیستم عامل Mac تحت عناوین Norton و McAfee عرضه می کنند.

 

علیرغم عدم وجود مشکلات جدی امنیتی در این سیستم عامل ، کارشناسان و مدیران امنیتی، شرکت Apple را به دلیل عدم اطلاع رسانی مناسب در این زمینه نکوهش می کنند. این شرکت گفته است که در تلاش است تا این مشکل خود را بهبود بخشد.

البته اخیرا مشاهده شده است که پتانسیل بروز مشکلات امنیتی جدی در Mac وجود دارد . برای مثال در ماه مه یک حفره امنیتی مهم در Mac کشف شد که می توانست برای گسترش ویروسهای مبتنی بر وب مورد استفاده قرار گیرد. شرکت Apple در ماه جاری اصلاحیه مربوط به این حفره را عرضه کرده است.

با وجود این به نظر می رسد تا زمانی که مثلا یک ویروس با گسترش بالا در این سیستم عامل دیده نشود ، کاربران آن به خرید نرم افزارهای ضدویروس علاقه زیادی نشان نخواهند داد.