صفحه اول > اخبار و هشدارها

 

 

اولین ویروس برای ویندوز CE

 

16 جولای 2004 – 26 تیر 1383

یک ویروس که می تواند ویندوز CE را آلوده کند ، کشف شده است. این ویروس اولین اشکال امنیتی از این دست است که برای سیستم عاملهای handheld کشف شده است.

شرکت رومانیایی BitDefender اعلام کرده است که از طریق اثبات نظری می تواند نشان دهد که ویروسی برای سیستم عامل مایکروسافت برای تلفنهای هوشمند و سایر وسایل handheld وجود دارد.نویسنده این کد خطرناک ، یکی از اعضای گروه 29A VX است که ویروسی را برای سیستم عامل Symbian منتشر کردند.

BitDefender معتقد است که این اولین ویروس شناخته شده برای ویندوز CE است. مایکروسافت هنوز دراین باره اظهار نظری نکرده است. BitDefender  طی بیانیه ای اعلام کرده است که نویسنده این ویروس همانند نویسنده Cabir ( ویروس سیستم عامل Symbian ) قصد نداشته آن را به طور گسترده منتشر کند ، ‌بلکه تصمیم داشته تا امکان آلودگی دستگاههای دارای ویندوز CE را به یک ویروس نشان دهد و اثبات کند. بنابر گزارشها این کد نیز به جای انتشار عمومی به متخصصان امنیت شبکه فرستاده شده است.

پیش از این تحلیلگران امنیتی حدس زده بودند که دستگاههای handheld و حتی تلفنهای VoIP می توانند به عنوان یک هدف مناسب مورد حمله ویروس نویسان قرار بگیرند اما تا به حال مشکل جدی و مهمی پیش نیامده است.

کاربران بایستی یک نرم افزار را دریافت می کردند تا کرم Cabir منتشر شود و لذا متخصصان امکان انتشار آن را کم می دانستند. ویروس ویندوز CE نیز یک message box را نمایش می دهد و از کاربر اجازه می خواهد تا به سایر فایلها منتشر شود.