صفحه اول > اخبار و هشدارها

 

 

MSBlast ، حداقل 8 میلیون رایانه را آلوده کرده است

2 آوریل -  14 فروردین

بنابر گزارشات رسیده از شرکت مایکروسافت , از آگوست گذشته تا بحال حداقل      8 میلیون کامپیوتر دارای سیستم عامل ویندوز به کرم مشهور MSBlast یا Blaster آلوده شده اند که این رقم بسیار بیش از تصورات قبلی است.

این اطلاعات جدید به کمک ابزار تازه ای که مهندسان این شرکت برای پاک کردن سیستم های آلوده ایجاد کرده اند,  بدست آمده است. از ماه ژانویه که این ابزار ارائه گردیده استب یش از 16 میلیون سیستم آلوده به سرویس به روزرسانی مایکروسافت متصل شده اند که  استفاده از Patch و ابزار پاکسازی به آنها توصیه شده است. در طی همان زمان حدود 8 میلیون سیستم به پیشنهاد عمل کردند و با نصب Patch از آلودگی مجدد جلوگیری کردند. بنابراین مایکروسافت معتقد است که با وجود این که تعداد سیستم های آلوده به این ویروس حدود 16 میلیون است اما رقم 8 میلیون کمترین و مطمئن ترین حداقل است. چون ممکن است بعضی سیستم ها بیش از یک بار شمرده شده باشند , چون ممکن است بعضی کاربران به علت مشغله زیاد به پیشنهاد توجه نکرده باشند و یا پردازه پاکسازی را نیمه کاره رها کرده  باشند. اما زمانی که یک بار Patch  بر روی یک سیستم نصب می شود , آن سیستم دیگر آلوده نمی شود و لذا مورد شمارش مجدد قرار نمی گیرد.

در حال حاضر محققان سعی دارند تا با استفاده از رکوردهای ثبت شده در تجهیزات شبکه مانند فایروالها و سیستم های تشخیص نفوذ وسعت آلودگی این کرم اینترنتی را مشخص کنند. با جمع آوری این اطلاعات , محققان می توانند تعداد آدرسهای اینترنتی را که از آنها کرم منتشر می شده , بشمارند. بیشتر شرکتهای امنیتی معتقد بودند که حداکثر 500 هزار سیستم به این کرم آلوده شده بودند اما داده های جدید ارقامی بسیار بیش از آن را نشان می دهد.