صفحه اول > اخبار و هشدارها

 

مایکروسافت: برای جایزه باید صبر کنید

 

10 سپتامبر 2004 - 20 شهریور 1383

سون جاشان - فردی که متهم است کرم ساسر و نسخ مختلف ویروس Netsky را نوشته است - این هفته بوسیله پلیس آلمان تفهیم اتهام شد، اما بنا به گفته مایکروسافت ،‌شخصی که اطلاعات وی منجر به دستگیری سون شده است باید هنوز منتظر جایزه 250 هزار دلاری بماند.سون 18 ساله به اتهام خرابکاری منتظر تشکیل دادگاه است، اما هنوز زمانی برای این کار تعیین نشده است.

مایکروسافت یک برنامه 5 میلیون دلاری تنظیم کرده است که طی آن به افرادی که نویسندگان ویروسها و کرمها را معرفی کنند جایزه داده می شود و دستگیری سون جاشان اولین نتیجه این برنامه بوده است. البته این شرکت چند جایزه 250 هزار دلاری را برای معرفی نویسندگان کرم MSBlast ، ویروس Sobig و ویروس MyDoom نیز قرار داده است اما هنوز فردی به عنوان متهم دستگیر نشده است.

منابع موثق گفته اند که جاشان به نوشتن و انتشار ساسر و چندین نسخه از Netsky اعتراف کرده است. پلیس آلمان توانسته بود وی را در ماه مه و در نتیجه اطلاعات یک فرد مطلع دستگیر کند.

کرم ساسر و شش نسخه شناخته شده آن توانسته اند صدها هزار کامپیوتر دارای سیستم عامل ویندوز را آلوده کنند. بعضی تعداد قربانیان را چندین میلیون اعلام کرده اند. ویروس Netsky و بیش از 30 نسخه آن - که جاشان متهم به نوشتن اکثر آنهاست- نیز صدها هزار کامپیوتر را آلوده کرده است.

پلیس درحال انجام تحقیقاتی است تا مطمئن شود که فرد مطلع خود نویسنده ویروس است یا خیر. مایکروسافت درباره پرداخت یا عدم پرداخت جایزه درصورت اثبات ویروس نویس بودن وی اظهار نظری نکرده است اما گفته است تا قطعی نشدن اتهام سون ، جایزه را پرداخت نخواهد کرد.

کارشناسان معتقدند که سون در نوشتن و انتشار این ویروسها تنها نبوده است و لذا باید منتظر دستگیریهای بیشتری بود.