صفحه اول > اخبار و هشدارها

 

 

Mozilla جایزه می دهد

 

2 آگوست 2004 – 12 مرداد 1383

با پیدا شدن چند حفره امنیتی جدی در مرورگر Mozilla ،‌ بنیاد موزیلا امروز اعلام کرد به متخصصان و محققان امنیتی که بتوانند مشکلات جدی این مرورگر را بیابند ،‌به ازای هر مشکل پیدا شده 500 دلار جایزه می دهد.

این کار در حالی انجام  می شود که هفته گذشته این بنیاد - که مدیریت تولید مرورگرهای Mozilla و Firefox و برنامه ایمیل Thunderbird را به بعهده دارد وجود دو مشکل امنیتی مهم در مرورگرهای خود را هنگام کار با گواهی های دیجیتالی تایید کرده بود.

میچل بیکر - رئیس بنیاد موزیلا – طی گفتگویی اعلام کرد:‌“ وقایع اخیر نشان می دهد که چنین رفتاری لازم است. این روش به ما کمک می کند تا مشکلات امنیتی را زودتر پیدا کنیم و بتوانیم آنها را پیش از سوء استفاده هکرها بپوشانیم. “

کریس هافمن - مدیر بخش مهندسی بنیاد موزیلا – در این باره می گوید :“ ما در حال ورود به سال  دوم هستیم لذا با مرور برنامه های سال گذشته ، اولویتهای کاری سال آینده را تعیین می کنیم. امنیت موضوعی است که ما اهمیت زیادی به آن می دهیم. “ وی همچنین اضافه کرد که بنیاد به دنبال شرکایی است که وی را در این امر یاری دهند. تا به حال شرکت Linspire - از تولید کنندگان نرم افزار لینوکس – و مارک شاتل ورث - مؤسس اینترنت – از این برنامه پشتیبانی کرده اند و هریک 5 هزار دلار کمک کرده اند.

بعضی منتقدین معتقدند که مشکلات امنیتی Mozilla کمتر از مرورگر مایکروسافت نیست و تنها تفاوت آنها آن است که IE رواج بسیار بیشتری دارد ، لذا هکرها همیشه درصدد هستند تا راه نفوذی به آن بیابند. هافمن در پاسخ این منتقدین می گوید:“ با وجود مشکلات کشف شده ، امنیت Mozilla خوب است.“ وی با رد نظر منتقدین اشاره می کند که حتی با فراگیر شدن این مرورگر ، میزان مشکلات امنیتی آن کمتر از IE خواهد بود.

معمولا جوایز ارائه شده جهت یافتن مشکلات امنیتی ، از سوی شرکتهای امنیتی اختصاص می یابند تا حفره های موجود در محصولات سایر شرکتها را بیابند و از این طریق بتوانند نقاط ضعف محصولات رقبای خود را بشناسند.

البته هافمن نیز قبول دارد که 500 دلار رقم قابل توجه و ترغیب کننده ای نیست اما تاکید می کند که قصد ندارند این مبلغ را افزایش دهند. وی این کار را روشی برای تشکر از همکاری کاربران و متخصصان می داند.

مایکروسافت تا به حال برای یابندگان مشکلات امنیتی جایزه ای تعیین نکرده اما سه جایزه 250 هزار دلاری را برای ویروس نویسان اختصاص داده است.

اطلاعات بیشتر درباره این جایزه را می توانید در بخش امنیتی سایت موزیلا ببینید.