صفحه اول > اخبار و هشدارها

 

 

آیا این پایان کار Sasser است؟

6 مه – 17 اردیبهشت

با وجودی که خسارات وارده از کرم اینترنتی Sasser به رکوردهای Blaster نرسیده است اما متخصصان امنیت همچنان نگران مشکلات دیگری هستند که ممکن است این کرم ایجاد کند.

برخی کارشناسان معتقدند که ممکن است با ترکیب نسخ مختلف ویروس Netsky با این کرم , ویروس می تواند از طریق ایمیل وارد شبکه های شود و پس از ورود به سرعت خود را منتشر کند. در واقع از آنجا که در درگاههای ورودی (Gateway) از ورود Sasser جلوگیری می شود , این کرم می تواند با کمک ایمیل از این درگاهها عبور کند و سپس به تکثیر خود بپردازد.

بنابه گفته متخصصین درحال حاضر و پس از 6 روز از تولد کرم  Sasser سرعت انتشار آن بسیار کاهش یافته است. اما این کرم نیز همانند سایر کرمها هیچ گاه به صورت کامل از اینترنت پاک نخواهد شد.

با شیوع این کرم , بحث امنیت باز به یکی از مسائل مهم مشتریان مایکروسافت تبدیل شده است. در این هفته شرکت گارتنر طی یک راهنمایی به شرکتهایی که از محصولات مایکروسافت استفاده می کنند اعلام کرد که بهتر است هزینه مقابله با کرمها و سایر مشکلات امنیتی را به عنوان بخشی از هزینه مالکیت نرم افزار بپذیرند و با نصب سریع اصلاحیه های امنیتی و خرید ابزار اضافی سیستم خود را امن کنند.

البته به نظر می رسد که مایکروسافت هم از حملات قبلی درس گرفته و روش اطلاع رسانی به کاربران خود را تغییر داده است. طی 24 ساعت اول تولد کرم , مایکروسافت دستوراتی را برای مقابله با این کرم منتشر کرد. در  روز بعد این شرکت یک برنامه ActiveX را منشر کرد که به صورت خودکار این کرم را از سیستم پاک می کرد. و 48 ساعت پس از عرضه این برنامه , 1.5 میلیون نفر آن را دریافت کرده بودند. در روز 5 مه مایکروسافت این برنامه را به سرویس  به روز رسانی خود اضافه کرد تا کاربران راحت تر بتوانند سیستم خود را پاک کنند.

اما با وجود این تلاشها کاشرناسان معتقدند که این کرم همانند CodeRed و Nimda همچنان به حیات خود بر روی شبکه اینترنت ادامه خواهد داد و به سرعت از بین نخواهد رفت.