صفحه اول > اخبار و هشدارها

 

 

گوشیهای نوکیا و مشکل امنیتی Bluetooth

 

 22 جولای 2004 – 1 مرداد 1383

نوکیا بالاخره با گذشت بیش از 6 ماه از کشف یک مشکل امنیتی در Bluetooth در تعدادی از گوشی های نوکیا ، اعلام کرد که یک به روز رسانی نرم افزاری برای ترمیم تعدادی از این حفره ها ارائه کرده است.

در ماه فوریه نوکیا و سونی اریکسون پذیرفتند که تعدادی از گوشی های آنها که دارای امکان ارتباطی Bluetooth هستند ، دارای حفره ای هستند که به هکر اجازه می دهد تا بدون آن که کاربر توانایی تشخیص داشته باشد ، اطلاعات درون address book و Calendar را بخواند و یا تغییر دهد.

بعضی گوشی ها مشکل امنیتی جدی تری داشتند که حتی به هکر اجازه می داد از طریق آن گوشی تماس تلفنی برقرار کند ، ‌پیغام کوتاه ارسال کند و یا تنظیمات گوشی را تغییر دهد.

هنگامی که مشکلات مشخص شدند، سونی اریکسون به کاربران گوشیهای در معرض خطر اعلام کرد که آماده است تا گوشی های آنها را به روز رسانی کند اما نوکیا با بیان این نکته که مشکلات کشف شده به اندازه کافی جدی و خطرناک نیستند، اصلاحیه ای برای آن ارائه نکرد.

اما در ماه می و در پی فشار وارده از سوی مشتریان ، نوکیا اعلام کرد که در تابستان امسال اصلاحیه ای برای این مشکل ارائه خواهد کرد البته تاریخ دقیقی برای آن اعلام نکرد. امروز نوکیا اعلام کرد که برای 5 گوشی 6230 ، 6650 ، 6810 ،‌6820 و 7200 اصلاحیه را ارائه کرده و مشکل سایر گوشی ها را تا پایان تابستان حل خواهد کرد. البته نوکیا حرفی از چگونگی دریافت و نصب این اصلاحیه ها به میان نیاورده است.

متخصصان امنیتی معتقدند که کاربران باید هرچه سریعتر گوشی های خود را به روزرسانی کنند چون بسیار از سایتهای هک ابزارهای نرم افزاری را جهت انجام حمله روی Bluetooth  در اختیار کاربران نه چندان حرفه ای قرار داده اند. پیش از ارائه به روزرسانی کارشناسان از کاربران خواسته بودند تا برای حفظ امنیت خود امکان Bluetooth‌ را غیرفعال کنند.

قابل به ذکر است که جهت انجام حمله ، هکر باید در فاصله نزدیک به کاربری با گوشی دارای امکان فعال Bluetooth باشد و زمان کافی نیز در اختیار داشته باشد. به همین دلیل است که به نظر می رسد نوکیا این مشکل را چندان جدی نگرفته است.