صفحه اول > اخبار و هشدارها

 

اسب تروا اسپم را به سوی موبایلها می راند

 

9 نوامبر 2004- 19 آبان 1383

یک شرکت ضدویروس هشدار داد که یک برنامه خطرناک با تسخیر تعدادی کامپیوتر روسی به دارندگان تلفنهای همراه اسپم ارسال می کند.

بنا به گفته Sophos این برنامه که یک اسب تروا با نام Troj/Delf-HA است، کنترل هر کامپیوتری را که این برنامه خطرناک در آن اجرا شود، به دست می گیرد. سپس با استفاده از خدمات پیغام رسانی متنی روسی شروع به ارسال SMS به کاربران تلفنهای همراه به صورت تصادفی می کند.

گرگ ماستوراس - تحلیلگر ارشد امنیتی Sophos - می گوید:“ اسپم تلفن همراه یک دردسر جدی است و باعث اذیت می شود و می تواند هزینه قبض موبایل را بسیار بالا ببرد. در حال حاضر اسپمرهای SMS از کامپیوترهای بی دفاع برای ارسال پیغامهای خود استفاده می کنند.“

این اسب تروا همانند Cabir سعی در آلوده سازی تلفنهای همراه ندارد بلکه با استفاده از کامپیوترها به ارسال پیغام می پردازد.

چهارسال پیش ویروسی به نام Timfonica از کامپیوترها استفاده کرد تا تعداد زیادی پیغام SMS را برای کاربران تلفن همراه در اسپانیا ارسال کند.بنا به گفته ماستوراس در نمونه های قبلی اسپمهای SMS، سعی شده بود تا کاربر تلفن همراه را قانع کند تا با یک شماره pay-per-minute تماس بگیرد یا برای دریافت بعضی خدمات ثبت نام کند.

بعضی متخصصان معتقدند که در آینده نزدیک اسپم موبایل به یک مشکل جدی همانند اسپم اینترنتی مبدل خواهد شد.

Delf پیغام اسپم مورد نظر را از یک سایت روسی دریافت می کند. برخلاف ویروس این برنامه سعی نمی کند به صورت خودکار خود را به سایر کامپیوترها منتشر کند، بلکه گسترش آن وابسته به عملکرد هکر است که آن را برای کامپیوترهای قربانی ارسال کند.

کاربران برای مقابله با این اسب تروا باید سعی کنند فایلهای الحاقی ناشناس و غیرقابل اعتماد را باز نکنند.