صفحه اول > اخبار و هشدارها

 

ویروس نویسان تهدید مایکروسافت را جدی نمی گیرند

 

5 نوامبر 2004 – 15 آبان 1383

مایکروسافت برای دستگیری بعضی ویروس نویسان جایزه تعیین کرده اما به نظر می رسد ویروس نویسان این تهدیدها را جدی نمی گیرند و به کار خود ادامه می دهند.

از زمانی که مایکروسافت برنامه جایزه ضدویروس خود را راه اندازی کرده ، تنها یک موفقیت عاید این شرکت شده است. مطابق با این برنامه تا به حال 1 میلیون دلار برای کسانی که از نویسندگان چهار کرم و ویروس اطلاعات دقیقی ارائه کنند، تعیین شده است. همچنین 4 میلیون دلار نیز برای جوایز آتی در نظر گرفه شده است اما میزان تهدیدهای آنلاین کاهش پیدا نکرده است.

گراهام کلولی – مشاور ارشد شرکت Sophos – می گوید:« منصفانه است بگوییم که هر زمان آنها برای پرداخت جایزه اعلام عمومی کرده اند با موفقیت روبرو نشده اند.»

دو کرم و دو ویروس در لیست مایکروسافت قرار دارند: کرمهای MSBlast و ساسر و ویروسهای MyDoom و Sobig.F . مایکروسافت برای کسانی که اطلاعاتی ارائه دهند که منجر به دستگیری و محکومیت هر یک از نویسندگان این ویروسها و کرمها شود،‌ 250 هزار دلار جایزه تعیین کرده است.

آخرین مورد کرم ساسر بود که می توان آن را بزرگترین موفقیت این برنامه دانست. پلیس آلمان در ماه مه با کمک اطلاعاتی که مایکروسافت از منابع خود گرفته بود، جوانی را دستگیر کرد.

کلولی اشاره می کند که این بار مایکروسافت درباره جایزه اعلان عمومی نکرده بود و تنها پس از برخورد با فرد مطلع – که یکی از دوستان متهم است – تصمیم به پرداخت جایزه گرفت. اما به نظر مایکروسافت این موفقیت بدون جایزه میسر نمی شد.

با وجود این متخصصان معتقدند که این برنامه مفید است. کلولی در این باره می گوید:« از نظر من وجود جایزه یک نکته مفید است. از نظر مایکروسافت این کار یک برد تلقی می شود چون مشتریان و کاربران آنها را در حال مقابله می بینند، هرچند نتیجه ای عاید نشود.»

تهدیدات امنیتی برعلیه محصولات مایکروسافت همچنان افزایش می یابد و به این شرکت درباره برنامه امنیتی آن هشدار می دهد. همچنین نتایج یک مطالعه نشان می دهد که حملات آنلاین به خصوص بر علیه کاربران خانگی بسیار موفق عمل می کنند به طوری که از هر 5 کامپیوتر شخصی در منازل یکی به ویروس آلوده است و درون 4 کامپیوتر نرم افزارهای جاسوسی پنهان شده اند.

بنابر تخمین متخصصان کرم ساسر که ابتدای مه شروع به گسترش کرد توانست حدود 500 هزار تا 1 میلیون کامپیوتر را آلوده کند.این کرم خسارت کمی به بار می آورد و مانند کرمهای اینترنتی قبلی باعث ایجاد ترافیک بالا بر روی شبکه نمی شود اما باعث می شود تا سیستمهای عامل XP و 2000 به صورت مکرر بوت شود. اگر سون جاشان که متهم به نوشتن ساسر است در دادگاه محکوم شود، مایکروسافت مجبور خواهد شد که جایزه را پرداخت نماید. پلیس آلمان معتقد است که این جوان 18 ساله بیش از بیست نسخه از ویروس Netsky را نیز نوشته و منتشر کرده است. البته این ویروس در لیست جوایز مایکروسافت قرار ندارد. پس از دستگیری جاشان، نسخه دیگری از این ویروس با نام Skynet منتشر شده است که نشان از ادامه کار توسط سایر ویروس نویسان و با استفاده از کد جاشان دارد.

همزمان با پیشرفت پرونده ساسر، هفته گذشته گزارشی از منابع ناشناس منتشر شد که خبر از پیگیری برای دستگیری نویسنده Sobig.F می داد. مایکروسافت برای این ویروس در نوامبر سال گذشته جایزه تعیین کرده بود. نویسندگان ناشناس این گزارش با مقایسه جدول زمانی انتشار این ویروس و برنامه ای که برای ارسال اسپم به کار می رود،‌ به این نتیجه رسیده اند که نویسنده روسی این برنامه، ویروس Sobig.F و نسخ دیگر آن را نوشته و منتشر کرده تا از مشتریان خود حفاظت کند. در این گزارش 48 صفحه ای آمده است:« به نظر می آید که Sobig به گونه ای طراحی شده که به اسپمرها کمک کند تا ناشناس باقی بمانند.» اما نویسنده روسی برنامه ارسال اسپم با اعتراف به نوشتن این برنامه هرگونه ارتباطی با ویروس Sobig را انکار می کند. گفته می شود که در این گزارش ارتباطات جالبی بین برنامه اسپم و ویروس مزبور یافته و بیان شده است.

جایزه دیگری که مایکروسافت اعلام کرده بود مربوط به کرم MSBlast مشهور به Blaster بود. این کرم از یک حفره امنیتی استفاده می کرد که مایکروسافت کمتر از یک ماه پیش از انتشار این ویروس اصلاحیه مربوط به آن را ارائه کرده بود. با وجود هشدارهای زیادی که درباره احتمال حمله یک ویروس منتشر شده بود، بسیاری از کاربران ویندوز در نصب این اصلاحیه کوتاهی کرده بودند. نتیجه این بود که بیش از 10 میلیون کامپیوتر به این کرم آلوده شدند. بعضی مردم نیز مدعی هستند که این کرم دلیل قطعی برق در کانادا و آمریکا بوده است که باعث شد نزدیک به 50 میلیون نفر در خاموشی فرو روند. تا به حال نویسنده یکی از نسخ ضعیف این کرم دستگیر و محکوم شده است.

کلولی می گوید:« شاید این جوایز باعث شوند که نویسندگان جوان و نوجوان ویروسها بیشتر فکر کنند.»