صفحه اول > اخبار و هشدارها

 

 

مقابله با ویروسها در المپیک

 

22 جولای 2004- 1 مرداد 1383

عملیات تروریستی تنها مشکلی نیست که ذهن متخصصان امنیتی را در المپیک آتن به خود مشغول ساخته است بلکه آنها نگرانی های زیادی نیز درباره ویروسها و کرمهای اینترنتی دارند که می تواند شبکه اطلاعاتی المپیک را مختل کند.

جین شوالیه - قائم مقام اجرایی شرکت فرانسوی Atos Origin که مسئولیت ساخت شبکه های اطلاعاتی را برای المپیک آتن به عهده دارد – در این رابطه می گوید:“ بیشترین دغدغه ما آن است که فردی عمدا یا سهوا یکی از شبکه ها را آلوده کند و خسارتهای جدی به بار آورد. ما نمی خواهیم هیچ گونه مشکل ترافیکی روی شبکه به وجود آید که باعث تاخیر در انتشار نتایج بازیها و یا کندی شبکه به هر طریقی شود.“

Atos که شبکه بازیهای Salt Lake City را در سال 2002 انجام داده است ، ‌قراردادی با کمیته بین المللی المپیک دارد تا شبکه المپیک زمستانی 2006 در ایتالیا و المپیک تابستانی 2008 چین را نیز بسازد.

شوالیه اشاره می کند که در سال 2002 در Saly Lake City نیز امنیت شبکه موضوع مهمی بود اما طی دو سال گذشته اهمیت موضوع افزایش یافته است. شوالیه می افزاید که تیم وی با دقت کار می کنند تا بتوانند تا آخرین دقایق نکات امنیتی را لحاظ کنند و از اطلاعات محرمانه ورزشکاران محافظت کنند. از این رو نگرانی ها درباره محرمانه ماندن اطلاعات جای خود را به نگرانی درباره رشد روزافزون تعداد حملات ویروسها و کرمها داده است. بنابه گزارشهای رسیده از FBI حدود 82 درصد از شرکتهای آمریکایی طی سال 2003 توسط یک ویروس مورد حمله قرار گرفته اند که باعث حدود 200 میلیارد دلار خسارت شده است.

Atos جهت انجام حفاظت لازم ، علاوه بر نصب ضدویروس و سیستم تشخیص نفوذ ( IDS ) تغییرات مهمی نیز در معماری شبکه انجام داده است. مهمترین تغییر، قطع کردن ارتباط شبکه با اینترنت است چون بسیاری از ویروسها از طریق وب و ایمیل وارد شبکه های محلی می شوند. همچنین Atos شبکه های محلی مجازی ( VLAN ) پیچیده تری را ایجاد کرده است و از یک ابزار نظارت بر شبکه ، محصول Network Associates ، استفاده کرده است تا اخطارها بر روی این شبکه های مجزا را دنبال کرده ، ثبت و اولویت بندی کنند. از آنجایی که این شبکه های VLAN کاملا از یکدیگر مجزا هستند، اگر یک مشکل امنیتی در یکی از این شبکه ها به وجود آید ،‌دیگران با خطر روبرو نمی شوند.