صفحه اول > اخبار و هشدارها

 

 

گزارش CERT/CC از وضعیت امنیت شبکه در سال 2003

 

هفته گذشته موسسه CERT/CC – مرکز اصلی هماهنگی گروههای امداد امنیت کامپیوتری در سطح جهان - گزارشی از فعالیتهای خود را طی سال 2003 عرضه کرد که گروه امداد امنیت کامپیوتری ایران ( IRCERT ) با توجه به اهمیت مطالب این گزارش, چکیده ای از این گزارش را جهت استفاده بازدید کنندگان سایت عرضه      می کند.

 

مهمترین حوادث امنیتی سال 2003

مهمترین حملات سال 2003 از دید CERT دو حمله زیر بوده است:

  • کرم اینترنتی W32/Sobig.F
    • این کرم اینترنتی که از طریق ویروس منتشر می شد براساس ارسال از طریق پیوست ایمیل (Attachment) فعالیت میکرد. اجرای      موفقیت آمیز این کرم اینترنتی منوط به باز کردن پیوست ایمیل توسط کاربر یا اجرای اتوماتیک آن توسط یک برنامه کلاینت بود. Sobig سپس به صورت اتوماتیک به تمامی آدرسهای یافت شده بر روی کامپیوتر آلوده مجددا ارسال می شد.
  • MS-SQL Server Worm/W32.Slammer
    • نفوذ گران با استفاده از یک قطعه کد منتشر شونده و نیز بهره گیری از یک شکاف امنیتی موجود بر روی MS-SQL Server2000 و نیز MSDE توانستند علاوه بر تغییر و دستکاری اطلاعات حساس موجود بر روی انواع سرورها ، کنترل ماشینهایی که این برنامه ها بر روی آنها اجرا می شد را نیز به دست گیرند. سازمان CERT پیشتر و در طی یک راهنمایی امنیتی وجود شکافهای جدی امنیتی بر روی این دو محصول را هشدار داده بود. زمانی که با استفاده از این شکافها کرم Slammer نوشته شد نیز سازمان CERT طی یک راهنمایی امنیتی این مساله را به مخاطبین خود هشدار داد.

 

مهمترین شکافهای امنیتی سال 2003

مهمترین شکافهای امنیتی نیز از دید سازمان CERT دو شکاف امنیتی زیر بوده اند:

  • انواع شکافهای امنیتی در سرویس RPC ویندوز
    • طی هشدار امنیتی CA-2003-16  ,CERT وجود شکافهای جدی امنیتی را در سرویس RPC ویندوز هشدار داد. طی دو هفته بعد انواع گزارشات در باب استفاده نفوذگران از این شکافها به CERT ارسال شد که در نهایت منتهی شد به انتشار راهنمایی CA-2003-19
  • شکافهایی متعدد امنیتی در Internet Explorer
    • راهنمایی امنیتی CA-2003-22 حداقل شامل پنج شکاف مهم در IE است که هر کدام از این شکافهای امنیتی میتوانند امکان اجرای یک حمله DoS را به نفوذگر بدهند یا حتی کنترل کامل کامپیوتر را به نفوذگر بسپارند.

 

جمع بندی

در نهایت در طی سال 2003 ، بیست و هشت راهنمایی امنیتی به شرح زیر توسط سازمان CERT منتشر شده است:

کنسرسیوم نرم افزاری اینترنت ( ISC ) چندید مشکل سرریز بافر را در پیاده سازی DHCP پیدا کرده است. این حفره ها می توانند به نفوذگران اجازه اجرای کدهای دلخواه بر روی کامپیوترهای قربانی را بدهد.

این خطا در سرور Concurrent Versions System باعث می شود تا یک نفوذگر غیرمجاز بتواند از راه دور و تنها با اجازه دسترسی خواندن , یک کد دلخواه را اجرا کند , اجرای برنامه را متوقف کند , اطلاعات حساسی را بخواند و یا باعث حمله DoS  شود.

این حفره امنیتی می تواند به یک نفوذگر از راه دور اجازه دهد تا کدی دلخواه را اجرا کند یا سرویس Locator ویندوز را با مشکل روبرو کند. این سرویس به صورت پیش فرض فعال است و در کنترلرهای دامنه در ویندوزهای NT و 2000 در حال اجرا است.

CERT/CC گزارشهای متعددی را درباره یک کد خطرناک که خود را منتشر می کند و از حفره های موجود در سرویس Resolution در Microsoft SQL Server 2000 استفاده می کند , دریافت کرده است. انتشار این کرم باعث شده است تا مشکلات ترافیکی در شبکه های مختلف بوجود آید.

چند حفره و مشکل امنیتی در نرم افزار اوراکل وجود دارد که می تواند باعث اجرای کد دلخواه , صدور اجازه خواندن , نوشتن یا تغییر اطلاعات نوشته شده در پایگاه داده های این نرم افزار یا حمله DoS شود.

وجود حفره های متعدد امنیتی در پیاده سازی های شرکت های مختلف از پروتکل Session Initiation یا SIP گزارش شده است. این حفره های می توانند به یک حمله کننده اجازه دهند تا دسترسی غیرمجاز ممتازی پیدا کند و باعث بروز حملات DoS یا عدم ثبات رفتاری سیستم شود.

این حفره امنیتی در sendmail می تواند باعث شود تا هکر اختیار root را در سرور sendmail به دست بگیرد.

در هفته های گذشته CERT متوجه شده است که گزارشهای رو به افزایشی از دارندگان سیستم عاملهای ویندوز XP و 2000 درباره ضعف امنیتی اشتراک فایل در این سیستم عامل ها بدست می رسد.

یک حفره امنیتی سرریز بافر در کتابخانه های Win32 API در تمامی نسخ ویندوز 2000 وجود دارد. این حفره که در سرورهای IIS 5.0 دارای WebDAV به صورت فعال مورد استفاده قرار می گیرد ، به یک هکر اجازه می دهد تا از راه دور یک کد دلخواه را روی سیستم اجرا کند. سایتهایی که از ویندوز 2000 استفاده می کنند باید هرچه سریعتر اصلاحیه امنیتی مربوطه را نصب کنند یا خدمات WebDAV را غیرفعال کنند.

خطای سرریز Integer در تابع xdrmem_getbytes() و به عنوان بخشی از کتابخانه XDR سیستم عامل Sun توزیع شده است. این خطا می تواند باعث بروز سرریز بافر در برنامه های مختلف و در نتیجه امکان اجرای کد دلخواه بر روی سیستم شود. علاوه بر Sun بعضی شرکتهای دیگر نیز این کد را در پیاده سازی های خود به کار گرفته اند.

چند اشکال امنیتی در Lotus Notes clients و سرورهای Domino  گزارش شده است. این راهنمایی جزئیات این اشکالات ، نسخ در خطر و اصلاحیه های مربوط را معرفی می کند.

این حفره امنیتی در sendmail می تواند باعث شود تا هکر اختیار root را در سرور sendmail به دست بگیرد.

دو حفره امنیتی در سیستم تشخیص نفوذ Snort وجود دارد که هر یک در ماژول پیش پردازنده قرار دارد. هر دو حفره به هکرها اجازه می دهد تا به عنوان کاربری که Snort را اجرا می کند ( معمولا root ) کدی دلخواه را از راه دور روی سیستم اجرا کند.

یک حفره سرریز بافر در کتابخانه اشتراکی تبدیل HTML ویندوز وجود دارد. یک هکر می تواند از این حفره استفاده کند تا کدی دلخواه را اجرا کند یا یک حمله   DoS را اجرا کند.

یک حفره در بسیاری از نسخ Cisco IOS می تواند به یک نفوذگر اجازه دهد تا از حمله DoS استفاده کند.

یک سرریز بافر در پیاده سازی RPC مایکروسافت وجود دارد. یک هکر می تواند از راه دور و با استفاده از این حفره کدی دلخواه را روی سیستم قربانی اجرا کند یا حمله DoS انجام دهد.

یک خطای امنیتی Cisco به صورت عمومی در اختیار کاربران قرار گرفته است. Exploit مربوطه در VU#411332 شرح داده شده است.

مجموعه ای از سرریزهای Integer در کتابخانه DirectX ویندوز وجود دارد. یک هکر می تواند با استفاده از این حفره ها کدی دلخواه را روی سیستم قربانی اجرا کند یا حمله DoS انجام دهد.

CERT گزارشاتی را درباره استفاده گسترده از دو حفره امنیتی که اخیرا کشف شده اند دریافت کرده است. این دو حفره در واسط RPC قرار دارند.

CERT گزارشاتی را درباره فعالیت گسترده کد خطرناکی به نام W32/Blaster دریافت کرده است. این کرم اینترنتی از حفره های امنیتی شناخته شده در واسط RPC ویندوز برای نفوذ استفاده می کند.

CERT گزارشی را دریافت کرده است مبنی بر این که سیستم میزبانی سرورهای اصلی FTP در پروژه GNU هک شده است.

IE دارای چند حفره امنیتی است که مهمترین آنها به یک هکر اجازه می دهد تا از راه دور کدی دلخواه را اجرا نماید.

مایکروسافت بولتنی را منتشر کرده است که در آن سه حفره امنیتی را که بسیاری از نسخ ویندوز را تحت تاثیر قرار می دهند توضیح داده است. دو حفره شامل امکان سرریز بافر هستند و به یک هکر اجازه می دهند تا کدی دلخواه را روی سیستم قربانی اجرا کند. سومین حفره به یک مهاجم اجازه می دهد تا حمله DoS‌انجام دهد.

در نسخ پیش از نسخه 3.7 OpenSSH یک حفره امنیتی در تابع مدیریت بافر وجود دارد. این حفره می تواند به یک هکر اجازه دهد تا حافظه heap را تخریب کند و باعث بروز شرایط DoS شود. همچنین هکر امکان اجرای کد دلخواه را نیز خواهد داشت.

این حفره امنیتی در sendmail می تواند باعث شود تا هکر اختیار root را در سرور sendmail به دست بگیرد.

جندین شکاف امنیتی در پیاده سازی های مختلف پروتکلهای  SSL و ‏TLS وجود دارد. این شکافها در کد ASN.1 وجود داشته اند. مهمترین آنها می تواند به هکر اجازه اجرای کد دلخواه  و انجام DoS را بدهد.

چند حفره امنیتی در دو محصول ویندوز و Exchange وجود دارد که مهمترین آنها به هکر اجازه اجرای کد دلخواه  را می دهد.

یک سرریز بافر در سرویس WorkStation ویندوز (WKSSVC.DLL) وجود دارد که یک هکر می تواند با استفاه از آن کد دلخواهی را اجرا کند و یا حمله DoS‌ انجام دهد.