صفحه اول > اخبار و هشدارها

 

خطر برای کاربران نسخ قدیمی Firefox

 

6 جولای 2005 – 15 تیر 1384

متخصصان امنیتی هشدار دادند که کدی که می تواند برای حمله به سیستمهای دارای نسخ قدیمی مرورگر Firefox استفاده شود، روی شبکه اینترنت قرار گرفته است.

تیم پاسخگویی امنیتی فرانسه در یک راهنمایی امنیتی اشاره کرده است که این کد از حفره ای استفاده می کند که در Firefox 1.0.1 و نسخ قدیمی تر این مرورگر وجود دارد.

این مشکل امنیتی از شیوه مدیریت تصاویر GIF در نسخ قدیمی این مرورگر ناشی می شود. یک هکر می تواند با فریب دادن یک کاربر وی را به یک صفحه وب هدایت کند و یا ایمیلی دارای یک تصویر آلوده را برای وی ارسال کند و از این طریق کنترل کامپیوتر وی را در اختیار بگیرد.

این مشکل تنها در Firefox 1.0.1 و نسخ قبلی وجود داشته و در نسخه بعد از آن یعنی Firefox 1.0.2 که در ماه مارس ارائه شده، برطرف شده است. آخرین نسخه این مرورگر در ماه مه منتشر شده است.

یکی از مدیران شرکت امنیتی iDefense معتقد است از آنجایی که بیش از سه ماه از ارائه نسخه 1.0.2 و برطرف شدن این مشکل می گذرد، کد نفوذ کشف شده مشکل چندانی ایجاد نمی کند.

یکی از سخنگویان بنیاد موزیلا، تولیکننده مرورگر Firefox، اعلام کرده است که اکثر کاربران این مرورگر،  نسخ خود را به 1.0.4 ارتقا داده اند. وی می افزاید که موزیلا از کاربران می خواهد تا به صورت مرتب انتشار اصلاحیه ها و نسخ جدید را چک کنند و درصورت ارائه یک نسخه جدید، آن را دریافت و نصب کنند.

ورود مرورگر Firefox باعث شده است تا پس از سالها سهم مرورگر مایکروسافت، یعنی IE، از بازار کمی کاهش یابد. بنابر گزارشهای ارائه شده تا پایان ماه آوریل، سهم Firefox‌ از بازار به 7 درصد رسیده است.