صفحه اول > اخبار و هشدارها

 

 

این ضدویروسها به درد نمی خورند!

 

6 جولای 2004 – 16 تیر 1383

بنابر تحقیقات انجام شده از سوی شرکت امنیتی MessageLabs  سه چهارم شرکتهای اروپایی شرکت کننده در این تحقیق معتقدند که ویروسها بسیار خطرناکتر خواهند شد. دو سوم نیز باور دارند که تعداد حملات افزایش خواهد یافت.

ناتاشا استیلی –تحلیلگر امنیت اطلاعات در MessageLabs – امروز اعلام کرد که افزایش بیش از حد فعالیت ویروسها طی دو سال گذشته نشان از رشد نگران کننده آینها در آینده دارد.

بنابر تحقیق دیگری که توسط FBI انجام شده است ، 99 درصد شرکتها ضدویروسهایی را برای حفاظت از کامپیوترهای خود نصب کرده اند. با وجود این در سال 2003، 82 درصد مورد هجوم یک ویروس قرار گرفتند که باعث به بار آمدن 200 میلیارد دلار خسارت شد.

بنابراین جای تعجب نیستکه تنها 35 درصد از پاسخ دهندگان به تحقیق MessageLabs به نرم افزار ضدویروس سنتی خود اعتماد داشته اند ، در حالی که 43 درصد اعلام کرده اند که اعتمادی به خدمات حفاظتی این نرم افزارها ندارند. حدود یک چهارم پاسخ دهندگان (22 درصد) نیز معتقدند که تغییر نوع حملات ویروسها نشان می دهد که طی یک دهه محصولات سنتی ضدویروس کارکرد خود را از دست خواهند داد.

استیلی می گوید شاید دلیل این مشکل ، فناوری ضدویروس برای مقابله با ویروسها باشد که مبتنی بر امضا است و لذا برای حفاظت از دیگران ، یک نفر باید آلوده شود. منظور از امضا کدهای کوتاه یا الگوهایی است که در بدنه ویروس یا اسب تروا یافت می شود و یکتاست. برنامه ضدویروس می تواند از این شناسه ها استفاده کند تا برنامه های بد را از خوب تمیز دهد. در واقع تا فرد یا افرادی آلوده نشوند و شرکت های ضدویروس با مطالعه ویروس جدید و الگوی آن ، آن را شناسایی نکنند ،‌محصولات آنها ، این ویروس جدید  را نخواهد شناخت. این روش باعث می شود با وجودی که یک شرکت ضدویروس خود را فعال و به روز نگه می دارد بازهم به ویروسها جدید آلوده شود و همین امر باعث کاهش اعتماد این شرکتها به محصولات ضدویروس می شود.

کرمهای جدید با سرعتی باور نکردنی منتشر می شوند در حالی که ارائه نسخه جدید فایل اطلاعاتی ضدویروس برای به روز رسانی محصول کاربران حداقل بین 6 ساعت تا یک روز طول می کشد. این زمان که به پنجره آسیب پذیری مشور است زمانی است که برای گسترش ویروسها و کرمها مورد استفاده قرار می گیرد. تمامی کامپیوترها طی این مدت در برابر ویروس جدید بی دفاع هستند و لذا با وجود تمهیدات درنظر گرفته شده بازهم حملات ویروسها ادامه دارد.