صفحه اول > اخبار و هشدارها

 

 

بی توجهی شرکتها به ابزارهای ضدجاسوسی

 

27 اکتبر 2004 - 6 آبان 1383

بنابر گزارشی که امروز منتشر شده است ،با وجودی که اکثر شرکتها متوجه رشد میزان نرم افزارهای جاسوسی بر روی سیستمهای کارمندان خود شده اند اما تعداد کمی از فناوری ضدجاسوسی استفاده می کنند.

در این مطالعه که بر روی مدیران IT و مدیران اجرایی انجام شده است، 70 درصد به رشد میزان نرم افزارهای جاسوسی توجه داشته اند اما کمتر از 10 درصد از نرم افزارهای ضدجاسوسی استفاده می کنند.

به نظر می رسد مشکل از آنجا ناشی می شود که درک این اتفاق به کندی صورت گرفته است. ابزارها جاسوسی طی 2 تا 3 سال گذشته در حال گسترش خود بوده اند. حال پس از گذشت این مدت، مدیران IT متوجه شده اند که سیستم هایشان مرتبا خراب می شود ویا زمانی طولانی لازم دارد تا بوت شود و لذا شروع به بررسی مشکل کرده اند و ابزارهای جاسوسی را یافته اند.

بنابر این گزارش ، 96درصد از مدیران احساس می کنند که فایروال و ضدویروس موجود بر روی سیستم آنها را در برابر خطرات خارجی محافظت می کند. آنها نرم افزارهای جاسوسی را تهدیدی برای بازدهی اقتصادی خود می دانند نه تهدیدی برای امنیت خود. آنها پیش از این درباره اسپم نیز چنین تصوری داشتند.

82 درصد از افراد تحت مطالعه گفته اند که در حال حاضر سیستم آنها به نرم افزار جاسوسی آلوده است. یک سوم پاسخ دهندگان نیز اشاره کرده اند که میزان این نرم افزارها طی 6 ماهه اخیر افزایش یافته است.

متاسفانه این مشکل در بین کاربران خانگی نیز وجود دارد. سال گذشته NCSA در گزارشی اعلام کرد که 91 درصد از 120 فرد مورد بررسی بر روی سیستم خود نرم افزار جاسوسی داشتند و تقریبا هیچ یک از پاسخگویان نمی دانست که این نرم افزارها می توانند از طریق برنامه های اشتراک فایل منتقل و نصب شوند.

شرکت McAfee سال گذشته یک ابزار ضدجاسوسی ارائه کرد. شرکتهای کوچکتر مانند PestPatrol و Lavasoft نیز ابزارهای مشابهی ارائه کرده اند.