صفحه اول > اخبار و هشدارها

 

 

اولین ویروس 64 بیتی

27 مه – 7 خرداد

شرکت Symantec امروز اعلام کرد که ویروسی با نام W64.Rugrat.3344 را شناسایی کرده است که گفته می شود اولین تهدید جدی برای ویندوزهای 64 بیتی است.

بنابر گزارشهای رسیده این کرم اینترنتی تنها برای نشان دادن وجود حفره امنیتی در ویندوز 64 بیتی نوشته شده و به طور گسترده درحال توزیع و انتشار نیست، اما گفته می شود این کرم می تواند فایلهای ویدوز را با موفقیت مورد حمله قرار دهد. مدیر تیم پاسخگویی امنیتی Symantec گفته است که این ویروس فایلهای 32 بیتی را آلوده نمی کند و روی ویندوز 32 بیتی اجرا نمی شود. لذا از آنجایی که هنوز سیستم عامل 64 بیتی همگانی نشده ، این ویروس یک خطر جدی به شمار نمی آید. اما از آنجایی که بازار چیپ های 64 بیتی رو به رشد است ، نمونه های بیشتری از این ویروسها نوشته خواهد شد.

تا انتهای سال 2005 بیشتر چیپ های اینتل توانایی اجرای 64 بیتی خواند داشت و پردازنده های AMD نیز همگی به طور مجازی 64 بیتی خواهند بود. مایکروسافت نیز سعی دارد به این رشد سرعت ببخشد و از سازندگان سخت افزار خواسته است تا نوشتن درایورهای 64 بیتی را آغاز کنند.

Symantec پیش بینی کرده است که نسخه های مختلف و زیادی از این ویروس منتشر نخواهد شد، چون کار با آن به دانش فنی زیادی نیاز دارد. این شرکت اعلام کرده است که ویروس مزبور در معماری 64 بیتی اینتل (IA64 ) تولید شده و تمامی فایلهای اجرایی IA64 بجز فایلهای dll را آلوده می کند. متخصصان امنیتی می گویند که این ویروس فایلهای موجود در همان دایرکتوری و زیردایرکتوری های مربوطه را آلوده می کند. Symantec درجه خطر این ویروس را 1 (کمترین میزان) اعلام کرده است. اینتل و مایکروسافت اظهار نظری در این باره نداشته اند.