صفحه اول > اخبار و هشدارها

 

 

نویسنده Sasser دستگیر شد

8 مه – 19 اردیبهشت

پلیس آلمان یک جوان 18 ساله را به اتهام نوشتن کرم اینترنتی مخرب Sasser دستگیر کرد. بنابه گفته پلیس این مرد در روز جمعه که در روز جمعه دستگیر شده است, به نوشتن برنامه این کرم اعتراف کرده است اما هنوز مشخص نیست که آیا تمامی نسخ Sasser توسط این جوان ایجاد شده اند یا خیر. پلیس جزئیات دستگیری وی را فاش نکرده است.

بنابه گزارش ارائه شده از سوی پلیس, این جوان که با خانواده خود و در شهر روتنبرگ آلمان زندگی می کرده , هیچ گونه ارتباطی با جرایم رایانه ای سازمان یافته نداشته است. البته پلیس درباره ارتباط متهم با سایر ویروس نویسان سکوت کرده است. در حال حاضر تمام کامپیوترهای متهم توقیف شده اند اما خود وی در حبس به سر نمی برد.

میکو هایپونن – مدیر تحقیقات ضدویروس در شرکت فنلاندی F-Secure – معتقد است با دستگیری این جوان , فعالیت سایر ویروس نویسان محدود شود. وی می گوید:" اگر ما شروع به دستگیری این افراد کنیم , قطعا فشار بیشتری روی سایر نویسندگان ویروس وارد خواهد شد."

همچنین پلیس در ایالت جنوبی بادن ورتمبرگ گفته است ک هجوانی 21 ساله را دستگیر کرده که به نوشتن Agobot اعتراف کرده است. بنا به گفته پلیس این دستگیری ها با هم ارتباطی نداشته اند.

پیش از این بعضی از یکی بودن نویسنده های Sasser و Netsky سخن می گفتند. روزنامه آلمانی اشپیگل گفته است که جوان دستگیر شده مظنون به نوشتن یکی از نسخ Netsky نیز هست, اما پلیس این گفته را تایید نکرده است. اگر این جوان یکی از نویسندگان گروه Netsky  باشد , این دستگیری می تواند یکی از مهمترین اتفاقات در تاریخ جرایم ویروس نویسی باشد. گراهام کلولی – مشاور ارشد فناوری شرکت انگلیسی Sophos – در این باره می گوید :" ممکن است پلیس بتواند با این دستگیری حلقه گروه Netsky را بشکند و به سایر اعضای گروه نیز دست یابد."

از خسارتهای وارده توسط این کرم هنوز آمار دقیق در دست نیست, اما از بزرگترین قربانیان آن می توان شرکت پست آلمان , گارد ساحلی بریتانیا و بانک سرمایه گذاری Goldman Sachs را نام برد.