صفحه اول > اخبار و هشدارها

 

حفاظت از کلمات عبور با یک چیپ

 

16 سپتامبر 2004 - 26 شهریور 1383

IBM قصد دارد در کامپیوترهای شخصی خود چیپ جدیدی را قرار دهد که از کلمات عبور و سایر اطلاعات شخصی مهم در مقابل هکرها حفاظت کند.

Big Blue اولین سازنده کامپیوتری خواهد بود که از National Semiconductor's SafeKeeper Trusted I/O Device استفاده می کند. این وسیله ،‌شناسه کامپیوتر را در سیلیکون ذخیره می کند و امکان دسترسی از بیرون را به آن سخت تر می کند. این فناوری به شکل یک چیپ ورودی-خروجی به روز شده ، به سیستم اضافه می شود

کلین آندرسون - مدیر برنامه بخشی کامپیوتر شخصی IBM - در این باره می گوید:“ امنیت، رمزنگاری و مدیریت کلمات عبور اجزاء کلیدی فناوریهای ThinkVantage متعلق به IBM هستند. این فناوریها به کاربر کمک می کند و هزینه مدیریت را در تمامی سازمانها کاهش می دهد.“

کارشناسان معتقدند ذخیره سازی اطلاعات در سخت افزار امن تر از روشهای ذخیره سازی نرم افزاری است. این چیپ اطلاعات را با کلیدی که تنها در اختیار یک پروسسور خاص است ، رمز می کند تا اطلاعات را از دسترس هکرهای خارجی و اشتباهات کاربر داخلی محفوظ بدارد.

این فناوری به عنوان بخشی از برنامه برای ایجاد سیستمهای امن و حفاظت از اطلاعات دیجیتالی است. شرکتهایی که در این زمینه فعالیت دارند بر روی روشهای گوناگونی جهت افزایش اطمینان از تایید هویت کار کرده اند که از آن جمله می توان به روشهای بیومتریک مانند خواندن اثر انگشت یا اسکنر عنبیه اشاره کرد. برای مثال مایکروسافت در این هفته صفحه کلیدی ارائه کرده است که امکان خواندن اثر انگشت را دارد.

بعضی فعالان حقوق دیجیتالی عقیده دارند که این فناوریها می تواند از جریان آزاد اطلاعات جلوگیری کند.

چیپ فوق الذکر در حال حاضر آماده است و در تعداد زیاد هر یک حدود 5 دلار قیمت دارد. گفته می شود تا سه ماهه آینده چیپ مربوط به نوت بوک نیز با قیمت حدود 7 دلار عرضه خواهد شد.

IBM این چیپ را به عنوان بخشی استاندارد از کامپیوترهای شخصی خود از امروز به کاربران عرضه می کند.