صفحه اول > اخبار و هشدارها

 

 

یک کرم خطرناک کامپیوتری شناخته شد

17 مارس – 27 اسفند

یک برنامه  کامپیوتری جدید شناسایی شده است که می تواند با کنترل کامپیوترهایی که دور  از هم قرار دارند , شبکه هایی را ایجاد کند تا با استفاده از آن شبکه ها به انجام حملات آنلاین , ارسال ایمیل های مزاحم و انجام سایر فعالیتهای  پنهانی اقدام کند.

این برنامه که با نام phatbot یا polybot شناخته می شود از فناوری مورد استفاده در شبکه های اشتراک فایل مانند Gnutella  و Kazaa برای کنترل ماشینها استفاده می کند. Bot مخفف عبارت software robot است و برای نرم افزارهای خودکار به کار برده می شود.

هنگامی که برنامه راه خود را به کامپیوتر قربانی پیدا کند , بر روی شبکه ها گسترده می شود و بدنبال کلمات عبوری که بر روی هارد دیسک قربانی ذخیره شده اند و در شبکه داخلی در حال عبور هستند , می گردد. همچنین این کرم برنامه های ضدویروس را غیرفعال می کند.

کارشناسان شرکت Network Associates درجه خطر phatbot را پایین ارزیابی کرده اند اما خاطر نشان کرده اند که این کرم پتانسیل تبدیل شدن به یک کرم خطرناک را دارد چون می تواند از روشهای گوناگونی خود را منتشر کند.

Phatbot مشابه و نمونه دیگری از برنامه agobot یا  gaobotاست. این کرم ار مشکلات امنیتی موجود در سیستم عامل ویندوز که  قبلا توسط ویروسهایی مانند MyDoom شناسایی شده اند , استفاده می کند. این گونه برنامه ها معمولا می توانند بر روی کامپیوتر هایی که  اصلاحیه های امنیتی بر روی آنها نصب نشده و ویروس کش آنها به روز نشده اند , در پشتی باز کنند.