صفحه اول > اخبار و هشدارها

 

 

برنامه ای خطرناک برای کامپیوترهای جیبی

 

5 آگوست 2004 – 15 مرداد 1383

شرکتهای ضدویروس امروز اعلام کردند که یک اسب تروای خطرناک با هدف آلوده ساختن کامپیوترهای جیبی پدیدار شده است اما درجه خطر این تروا نسبتا پایین گزارش شده است.

این اسب تروا که با نامهای Backdoor.Bardor.A و WinCE.Brador.a شناخته می شود، به هکر اجازه می دهد تا کنترل کامل دستگاه را به دست بگیرد. این برنامه، اولین تروای شناخته شده برای کامپیوترهای جیبی است. اما این برنامه ها نمی توانند خود را منتشر کنند و باید به عنوان فایلهای الحاقی به ایمیل یا روشهای مشابه پخش شوند که این مسئله خود باعث کاهش میزان خطر آنها می شود.

Symantec کمترین میزان خطر یعنی 1 از 5 را به این اسب تروا اختصاص داده است. این شرکت به کاربران توصیه کرده تا فایلهای فرستاده شده از منابع ناشناس را باز یا اجرا نکنند. بنا به گفته Symantec این خطر تنها دستگاههایی را که از پروسسور ARM و سیستم عامل Pocket PC مایکروسافت استفاده می کنند، تهدید می کند.

ماه گذشته، متخصصان اولین ویروس نوشته شده برای Windows CE را شناسایی کردند. البته این ویروس بیشتر برای  اثبات نظریه امکان انتشار ویروس بر روی این سیستم عاملها نوشته شده بود.

البته کارشناسان امنیتی پس از شناسایی اولین ویروس منتظر تولد ویروسهای جدی برای PDA ها بودند. بنابه گفته متخصصان WinCE.Brador یک برنامه کامل و خطرناک است که به عنوان یک اسب تروا، امکانات تخریبی را به صورت کامل دارد.

گفته می شود احتمالا نویسنده این ویروس یک فرد روسی است و حاضر است client مربوط به این تروا را به افرادی که مایل باشند بفروشد. خریداران خواهد توانست کنترل سیستهای آلوده را در دست بگیرند. این خریداران می توانند سیستمهای آلوده را به هکرها برای انجام حمله یا ارسال اسپم اجاره دهند.

البته تا به حال حملات چندانی بر روی تلفنهای همراه و کامپیوترهای دستی انجام نشده اما شرکتها ضدویروس و تولیدکنندگان سخت افزار سعی دارند با ارائه محصولات امنیتی و ضدویروس برای مقابله با چنین حملاتی آماده باشند.

مایکروسافت اعلام کرده است که در حال بررسی ویروس کشف شده است. این شرکت با اشاره به این که گزارشی مبنی بر آلوده شدن هیچ یک از کاربران دریافت نکرده است ، به آنها توصیه کرده نرم افزار ضدویروس را روی سیستم خود نصب کنند و امکانات حفاظتی کلمات عبور را نیز فعال نمایند.