صفحه اول > اخبار و هشدارها

 

 

اکثر کاربران از آلودگی سیستمشان بی خبرند

 

25 اکتبر 2004 - 4 آبان 1383

نتیجه یک مطالعه بر روی کامپیوترهای خانگی که امروز منتشر شد، نشان می دهد که صاحبان حدود 80 درصد از کامپیوترهای آلوده به نرم افزارهای جاسوسی از آلودگی سیستم خود کاملا بی خبرند.

این بررسی نسان می دهد که اکثر کاربران خانگی در برابر تهدیدات آنلاین بی دفاع هستند و نسبت به خطرات بی توجهند. AOL و NCSA برای انجام این مطالعه متخصصان خود را به 329 خانه فرستاده اند تا کامپیوترها را بررسی کنند.

یکی از کارشناسان ارشد AOL در این باره می گوید:“ هیچ فردی همراه با حجم بالایی از پول نقد به قدم زدن در خیابان نمی پردازد و یا کیف پول خود را در یک محل عمومی جا نمی گذارد، اما بسیاری از همین افراد این کار را در محیط سایبر و به صورت آنلاین انجام می دهند. در واقع کاربران با استفاده نکردن از نرم افزارهایی مانند ضدویروسها، فایروالها و نرم افزارهای ضدجاسوسی اطلاعات شخصی و مالی خود را در خطر قرار می دهند.“

بر اساس این مطالعه تقریبا سه پنجم کاربران تفاوت بین فایروال و ضدویروس را نمی دانند. یک فایروال شخصی مشخص می کند که کدام برنامه های کاربردی روی یک کامپیوتر اجازه دارند تا به شبکه متصل شوند در حالی که ضدویروسها کدهای خطرناکی را که قصد دارند روی سیستم اجرا شوند، تشخیص می دهند. دو سوم کاربران فایروالی روی سیستم خود ندارند و در حالی که 85 درصد کاربران نرم افزار ضدویروس را روی سیستم خود نصب کرده اند، دو سوم آنها طی هفته گذشته آن را به روزرسانی نکرده اند. این مطالعه نشان داده است که یک پنجم کاربران یک ویروس فعال روی سیستم خود دارند.

همچنین مشخص شده است که حدود 80 درصد کامپیوترها دارای نرم افزارهای جاسوسی هستند و 90 درصد از کاربران آنها از حضور این نرم افزارها بر روی سیستم خود بی خبرند. Spyware یا نرم افزار جاسوسی به هکرها اجازه می دهد تا اطلاعات مهم شخصی یا مالی را از سیستم قربانی سرقت کنند و کنترل کامل سیستم را در دست بگیرند.