صفحه اول > اخبار و هشدارها

 

مرورگر ضدهویت ربایی Netscape

 

31 ژانویه 2005 - 12 بهمن 1383

ماه آینده Netscape نسخه آزمایشی مرورگر خود را ارائه خواهد کرد که در آن سعی شده است تا با حملات هویت ربایان مقابله شود.

این شرکت در روز 17 فوریه نسخه بتای Netscape 8 و طراحی جدید سایت Netscape.com را عرضه خواهد کرد.

در گذشته های نه چندان دور Netscape - که ده سال پیش توسط سازنده اولین مرورگر یعنی mosaic بنیانگذاری شد- بیش از 80 درصد بازار مرورگرها را در اختیار داشت. اما با ورود IE، این بازار از دست Netscape خارج شد به گونه ای که در حال حاضر 90 درصد کاربران از مرورگر مایکروسافت استفاده می کنند.

با ارائه مرورگر Firefox که متعلق به بنیاد Mozilla است، تعداد قابل توجهی از کاربران به این مرورگر روی آوردند به طوری که از زمان ارائه نسخه جدیدی یعنی ماه نوامبر تا به حال 20 میلیون کاربر آن را دریافت کرده اند.

با توجه به مشکلات امنیتی پیدا شده در IE ، Netscape و سایر تولیدکنندگان مرورگر قصد دارند که امنیت را نقطه برتری خود بر IE‌ قرار دهند و از این طریق به فروش بیشتری دست پیدا کنند. برای مثال Netscape در حال مذاکره با تعدادی از شرکتهای امنیتی است تا برای نسخه بتای Netscape 8 یک لیست سیاه از سایتهای دارای کدهای جاسوسی، هویت ربایی و ... تهیه کند و این لیست مرتبا به روز رسانی شود. در این صورت زمانی که یک کاربر با استفاده از Netscape 8 به چنین سایتی دسترسی پیدا کند، به وی اخطار داده می شود و فناوریهایی مانند ActiveX، scripting و کوکی ها در آن غیرفعال می شود.

Netscape اولین شرکتی نیست که به ارائه چنین مرورگری می پردازد. ماه گذشته مرورگر Deepnet Explorer که مبتنی بر IE است، مرورگر ضد هویت ربایی خود را ارائه کرد.

به نظر می رسد Firefox و Netscape رقابت سختی را برای دست پیدا کردن به سهم بیشتری از بازار آغاز کرده اند.