صفحه اول > اخبار و هشدارها

 

 

پایان عمر کلمه عبور

24 فوریه – 5 اسفند

بیل گیتس پیش بینی کرد که  گذرواژه یا کلمه عبور (Password) از بین خواهد رفت چون نمی تواند امنیت اطلاعات مهم و محرمانه را حفظ کند.   گیتس که در کنفرانس امنیت RSA در سانفرانسیسکو سخن می گفت چنین ادامه داد : " شکی وجود ندارد که با گذشت زمان ،مردم اتکا و اعتماد کمتری  به کلمات عبور خواند داشت. معمولا کاربران از یک کلمه عبور برای سیستمهای مختلف بهره می گیرند و همچنین آن را یادداشت می کنند. لذا کلمه عبور نمی تواند امنیت لازم برای اطلاعات مهم را تامین کند."

RSA سعی دارد تا با کمک مایکروسافت یک فناوری شناسه امن یا SecurID  را خاص ویندوز ایجاد کند. هر دو شرکت به این نتیجه رسیده اند که لازم است نقاط ضعف امنیتی مرتبط با کلمات عبور ضعیف را به گونه ای برطرف کنند.

SecurID بهترین سیستم شناخته شده تایید هویت دوگانه  است و بسیاری از سازمانها و شرکتها آن را مورد استفاده قرار داده اند. این سیستم یک سری از اعداد را تولید می کند که دائما درحال تغییر هستند و کاربر باید این سری را در ادامه کلمه عبور خود وارد کند. درصورت استفاده از یک سیستم خاص تایید هویت در ویندوز ، این امر در سازمانها و شرکتها راحت تر و ارزانتر انجام خواهد شد.

البته گیتس خاطر نشان کرد که از SecurID در داخل ویندوز استفاده نخواهد شد و به صورت یک سیستم مبتنی بر کارت هوشمند به کار گرفته خواهد شد.

همچنین مایکروسافت نرم افزار کارت شناسایی بیومتریک tamper resistant را عرضه کرده که می تواند امکان صدور کارت شناسایی را در شرکتهای کوچگ و بزرگ و تنها با داشتن یک دوربین دیجیتالی ، یک چاپگر جوهرافشان و یک اسکنر کارت فراهم کند. برای ایجاد کارت ، نرم افزار به یک عکس و بعضی اطلاعات اصلی دارنده کارت مانند نام و تاریخ تولد نیاز دارد. نرم افزار این اطلاعات را پردازش می کند تا یک امضای دیجیتالی را در قالب یک بارکد که بر روی کارت چاپ می شود، ایجاد کند.اگر هر یک از اطلاعات روی کارت به صورت غیرمجاز تغییر پیدا کند، با توجه به امضی دیجیتالی تشخیص داده می شود و کارت مورد پذیرش قرار نمی گیرد. گفته می شود که این سیستم به پایگاه داده نیازی ندارد و تمامی اطلاعات بر روی کارت ذخیره می شود. حتی می توان تصویر اثر انگشت یا اسکن چشم را نیز درن کارت ذخیره کرد تا امکان مقایسه وجود داشته باشد. مایکروسافت هنوز درباره عرضه رسمی این سیستم اظهار نظر نکرده است.