صفحه اول > اخبار و هشدارها

 

 

امنیت در المپیک آتن

 

13 آگوست 2004 – 23 مرداد 1383

از قرن نهم پیش از میلاد مسیح ، کشورهای شرکت کننده در بازیهای المپیک توافق کردند تا خصومتها و دشمنی ها را در طول مدت برگزاری المپیک متوقف کنند. این معاهده به یونانی ekecheiria نامیده می شود که به معنای دست نگهداشتن است.

اما سه هزار سال پس از برگزاری اولین مسابقات ،‌ یونان چند صد میلیون دلار را برای فناوری های امنیتی به عنوان بخشی از برنامه 1.5 میلیارد دلاریش برای تامین امنیت ورزشکاران ، تماشاگران و غیره اختصاص داده است.

هنگامی که بازیهای المپیک 2004 در روز جمعه افتتاح شود ، حدود 70 هزار مامور امنیتی با کمک فناوری های جدید مشغول مراقبت خواهند شد.

بیش از 1100 تیرک 20 فوتی که روی آنها دوربینهای ویدئویی‌،‌ بلندگوها و میکروفنها نصب شده اند ، شبکه مراقبتی گسترده ای را به وجود می آورد که می تواند به سرعت مزاحمتها را شناسایی کند. ورزشکاران و مربیان با استفاده ازاسکنرهای بارکد و کارتهای شناسایی اجازه می یابند تا وارد دهکده المپیک شوند. سیستم امتیازدهی این مسابقات و سیستم اطلاعات آن نیز روی شبکه گسترده ای که به اینترنت و سایر شبکه ها متصل نیست قرار داده شده است. یک بالون کوچک با سنسورهای قوی بر روی مجموعه حرکت می کند تا بتوان از آن منظر نیز کار را زیر نظر داشت.

هیچ یک از فناوری های به کار گرفته شده امنیتی جدید نیستند . دیوید تابز – مدیر پروژه زیرساخت امنیتی المپیک – با اشاره به این نکته می گوید:“ این سومین المپیکی است که من در آن حضور دارم. المپیک محل آزمایش فناوری های جدید نیست. چون نباید ریسک را بالا برد.“ برای مثال استفاده اثر انگشت ،‌ اسکنر عنبیه و یا سایر مشخصات زیستی برای شناسایی فرد هنوز جنبه کاملا عملیاتی نیافته اند. گرچه در المپیک 1996 آتلانتا تست شدند اما هنوز هم کارتهای شناسایی با فناوری قدیمی بارکد مورد استفاده قرار می گیرد.

بنا بر برآوردهای انجام شده مجموعا 1.5 میلیارد دلار برای مخارج امنیتی اختصاص خواهد یافت که 5 برابر هزینه های امنیتی در المپیک 2000 در شهر سیدنی است.