صفحه اول > اخبار و هشدارها

 

اسکلتها و انتقال ویروس به موبایل

 

29 نوامبر 2004 - 9 آذر 1383

ویروس نویسان نسخه جدید اسب تروای Skulls را با یک ویروس برای تلفنهای همراه منتشر کرده اند.

شرکت امنیتی F-Secure طی یک راهنمایی امنیتی امروز اعلام کرد که اسب تروای جدید که Skulls.B نام دارد، همانند نسخه پیشین، به نمایش تصاویر سر اسکلت به جای آیکونهای برنامه ها در موبایلهای دارای سیستم عامل Symbian می پردازد. همچنین این اسب تروا کرم Cabir.B را نیز با خود همراه دارد.

Cabir که از کاربران درباره آلوده کردن سیستم آنها سوال می کند، در زمان انتشارش در اوایل امسال، به نظر یک ویروس برای اثبات درستی ادعای وجود چنین روشی برای آلوده سازی می آمد. این ویروس خود را با ارسال به گوشی های دارای Bluetooth منتشر می کرد.

گوشی هایی که به Skulls.B آلوده می شوند می توانند گوشی های نزدیک خود را به Cabir آلوده کنند. البته اسب تروای مذکور با استفاده از Cabir‌ نمی تواند منتقل شود و باید توسط کاربر دریافت شود.

هنگامی که یک گوشی به Cabir آلوده شد، کلمه Caribe روی صفحه نمایش داده می شود و در همان زمان کرم به ایجاد تغییر در سیستم عامل Symbian و یافتن تلفنهای همراه دیگر برای آلوده سازی می پردازد.

F-Secure اعلام کرده است که گوشی های کارخانه های نوکیا، زیمنس، پاناسونیک و Sendo در برابر این حمله نفوذپذیر هستند. این شرکت برای پاکسازی گوشی های آلوده یک راهنمایی ارائه کرده است.

Symbian پیش از این اعلام کرده بود که اسب تروای Skulls تنها گوشی های دارای نرم افزار Nokia's Series 60 را آلوده می کند. امکان دسترسی به تولیدکننده این نرم افزار جهت دریافت نظرات وی تا به حال میسر نشده است.

میکو هایپونن - مدیر بخش تحقیقات F-Secure - معتقد است که Skulls‌با توجه به ماهیت تروایی آن تهددی جدی و مهمی برای کاربران موبایل نیست اما می تواند ویروس نویسان را برای هدف قرار دادن گوشی های موبایل تشویق و ترغیب کند. وی می گوید:“ تفاوت عمده کامپیوترها و گوشی ها، ارتباط مستقیم گوشی ها با مبحث پول است. اگر یک گوشی را بتوان آلوده کرد امکان برقراری تماس از طریق آن و ارسال پیغام میسر می گردد و در واقع از افراد به این شکل سرقت می شود.“