صفحه اول > اخبار و هشدارها

 

اسکلتها به جنگ موبایلها می روند

 

19 نوامبر 2004 - 29 آبان 1383

ویروس نویسان موبایلهای مبتنی بر سیستم عامل Symbian را هدف گرفته اند و اسب تروایی را نوشته اند که برنامه های کاربردی سیستم را از بین می برد و آیکون آنها را با تصویر سر اسکلت (skull) جایگزین می کند.

بنابه گفته میکو هایپونن - مدیر تحقیقات شرکت F-Secure - این برنامه که توسط شرکتهای ضدویروس Skulls نام گرفته است، خود را به عنوان یک برنامه مدیریت آهنگهای تلفنهای Nokia در قالب سیستم Symbian معرفی می کند. تا به حال کاربران زیادی با این اسب تروا برخورد نکرده اند. وی می گوید:“ این یک ویروس نیست و لذا در حال گسترش نیست.“

این برنامه آخرین تهدید علیه تلفنهای موبایل و PDA ها به شمار می رود. اوایل این ماه میلادی یک برنامه با نام Delf کامپیوترها را آلوده کرد تا به موبایلهای کاربران روسی اسپم ارسال کند. دو برنامه خطرناک دیگر با نامهای Mosquito و Cabir نیز تلاش داشتند تا تلفنهای دارای سیستم عامل Symbian را هدف قرار دهند.

هنگامی که این برنامه اجرا می شود تمامی ارتباطات و پیوندها با برنامه های سیستم  Symbian‌را از بین می برد و آیکونها را با تصویر اسکلت جاگزین می کند. هایپونن معتقد است برنامه هایی که متعلق به این سیستم عامل نیستند می توانند به کار خود ادامه دهند، لذا اگر کاربری از یک سیستم فایل دیگر غیر Symbian استفاده کند، می تواند فایلهای برنامه های خطرناک را بیاید و پاک کند. کاربرانی که از یک سیستم فایل دیگر استفاده نمی کنند برای خلاص شدن از شر ویروس باید یک reset سخت افزاری کنند تا تلفن به حالت اولیه خروج خود از کارخانه برگردد. در این حالت کاربر نیز تمامی اطلاعات خود را از دست می دهد.

این برنامه باعث دردسر می شود اما خطر آن جدی نیست.