صفحه اول > اخبار و هشدارها

 

 

حمله یک کرم به تلفن های هوشمند

 

14 ژوئن 2004 – 25 خرداد 1383

 

امروز شرکتهای تولید کننده ضدویروس اعلام کردند که برای اولین بار کرمی متولد شده است که تلفنهای هوشمند را مورد حمله قرار می دهد. بنا به گفته این شرکتها ، خطر کرم مزبور زیاد نیست ، اما کارشناسان درحال بررسی شیوه عملکرد این ویروس هستند.

این کرم که Cabir نام دارد ، از مشخصه بی سیم Bluetooth با دامنه کوتاه  در تلفنهای هوشمند استفاده می کند و سایر تلفنهایی را که از سیستم عامل Symbian استفاده می کنند ، شناسایی کرده و خود را در قالب یک فایل به آنها منتقل می کند.

وینسنت گولوتو – قائم مقام گروه امداد شرکت Network Associates – معتقد است که این ویروس منتشر نخواهد شد.وی می گوید:“ گروهی که این ویروس را نوشته اند علاقه دارند ویروسهایی ایجاد کنند که یک نظریه را به اثبات برساند. آنها فقط می خواستند نشان دهند که چنین ویروسی کار خواهد کرد.“

گروه ایجاد کننده ویروس یک کپی از آن را برای شرکتهای ضدویروس فرستاده است . از طرف دیگر این کرم کاری به جز انتشار انجام نمی دهد. همچنین نشانه ای از حضور آن در شبکه های عمومی تلفن یافت نشده است و تنها در محیطهای آزمایشگاهی دیده شده است. به همین دلایل است که گولوتو و سایر کارشناسان معتقدند که Cabir انتشار نخواهد یافت اما می تواند پایه ای برای نوشتن ویروسهای مشابه توسط سایرین شود.

نرم افزار Symbian بازار تلفنهای هوشمند را در اختیار دارد که نسبت به تعداد تلفنهای همراه ،‌حجم بسیار کوچکی را تشکیل می دهند. در حال حاضر اکثر تلفنهای همراهی که به نوعی با یک PDA ترکیب شده اند، از این سیستم عامل استفاده می کنند.

کارشناسان و هکرها بارها درباره مشکلات امنیتی استاندارد بی سیم Bluetooth هشدار داده اند. اما این کرم بیشتر از اعتماد سیستم عامل Symbian به سایر تلفنهای مبتنی بر این سیستم عامل سوء استفاده می کند.